atas

Thursday 29 March 2012

:: I am suri ::

saya seorang suri rumah.

ye.saya belum bekerja.sudah setahun saya menganggur.haip.bukan menggangur.saya ada kerja.jadi suri rumah.dan saya suka pekerjaan saya ni.

ye.saya ikhlas.saya suka.pagi-pagi bangun,solat.anak masih tido terus berlari anak ke dapur.clearkan dapur kalau ada yang tak clear.jerang air.masukkan baju dalam mesin. kadang-kadang saya basuh baju malam hari. pun gunakan mesin la.sebab kalau basuh di malam hari, subuh-subuh dah boleh sidai baju. masa adalah terhad.time anak tido aje la saya nak buat kerja rumah pun.baju pun basuh 2 hari sekali.ah.perlukah aku membuat penerangan sebegini.

by 8 am, biasalah emir yusuf akan bukak mata.sebab dah cukup tido takde la dia bangun sambil menangis.abis sangat dia terkebil-kebil.alololo.terus rasa jatuh cinta dan kesian tengok dia macam tu.tapi sekarang sejak dah pandai menirap, bahaya uolls.bangun aje terus menirap.kadang-kadang dia sambung tido.saya ni bukan apa.risaukan dia benamkan muka kat atas tilam pastu tak angkat pastu tak boleh nafas ke apa kan.padahal baby ni cleaver.dia pandai aje adjust kepala dia ikut sedap dia.

kalau emir yusuf bangun,saya akan susukan dia.main-main sikit.sebab bangun tido mood ceria.harus tersenyum aje la.kalau dia poo poo..terus mandikan dia.kalau tak,kasik dia main dulu.saya pun sambung buat keje.sidai baju ke.siapkan perihal nak mandikan dia ke.

lepas mandikan dia, either dia nak tido atau terus main.biasanya dia main kejap lepas tu emo nak tido.emir tido, saya terus lari ke bilik air nak mandi.mandi pun telinga pasang.takut anak nangis ke apa.tak aman mandiku,hahaha.takde dah feeling nak spa ke ape dalam bilik air.huhu.

serious, ke sana sini dalam rumah, saya berlari.nak cepat punya pasal.haha.kalau ada PIL, takde la saya buat keje nak lari.ada diaorg, saya rileks sikit.emir nangis pun ada orang tengokkan.tapi still saya buat keje sepantas kilat.

next month pindah umah sewa.haha.akhirnya.merasa jugak tinggal kat rumah sendiri.walaupun sewa.tapi rumah sendiri la kan.rumah yang abg shark beli, dia sewakan. huk huk.tak merasa la aku nak mendeco sesuka hati khannnn...

apa lagi ni?

ah.tetiba malas.

sebenarnya nak cerita saya enjoy dengan life saya sekarang. memang tough hidup bila suami aje bekerja.dari segi ekonomi la maksud saya.kena zuhud abis.no gadget.no fancy dress..takde makan mewah.huhu..takde tutti fruti.huhu..tapi saya suka.sebab saya dapat jaga suami dan anak saya.saya dapat masak untuk suami.dapat uruskan pakaian dia.dapat jaga keperluan anak sendiri.dapat tengok anak membesar depan mata.

memang sedih bila macam ada orang pertikai kenapa saya tak keje.saya paham.niat diaorg baik.*bersangka baik*.tapi sedih jugak.ade saudara suami pernah tanya suami.ok ke nak hidup kalau suami sorang aje keje..boleh ke? suami jawap..insyaAllah.boleh. 

macam berdosa kan saya tak keje
macam saya bebankan suami pulak.

sob sob.

takpela.suri rumah pun satu pekerjaan jugak.ingat stay kat rumah goyang kaki aje ke? lagi penat kot.bezanya takde keluar rumah.takde tempuh jam ke apa.

okla.saya suka jadi suri rumah.
 


4 comments:

Anonymous said...

salam puan gaban,
ala keje pun penat jugak tau,acik yang baru nak kawen ni berangan angan jugak nak jadi suri rumah. tapi hutang berderet harus la kena pendam perasaan dulu kan. hahahaha
cepat betul emir dah meniarap kan. aiyooo :)
insyaallah acik dtg kenduri emir. :)

UMMI YL said...

jadi suri rumah memang best :)
i wish i could stay with my sons 24 hours a day..hihi tamak..

saidatulbadru said...

acik,

hehe.suri rumah memang best.tapi idop skrg perlukan duit.kena cari duit utk anak juger..

apepun,suri rumah memang indah

saidatulbadru said...

zakiah,

memang rasa tamak kan kalo dgn anak.

nak kepit dgn anak je.hehe