atas

Saturday 25 February 2012

:: parenting ::

menjadi ibu bapa adalah impian setiap pasangan yang berkahwin kan. saya bersyukur, saya dikurniakan kesempatan itu.

bagi saya, ilmu keibubapaan ni takkan pernah abis.cabaran besar menjadi ibu bapa buat masa ni ialah melayan mulut orang.hoih.bosan ok.

saya sedar. saya dan suami baru menjadi ibubapa. ilmu parenting kami memang cetek. tapi tak salahkan bagi kami masa.bagi kami peluang.cukuplah asyik kondem sana sini.

saya tak pasti dengan orang lain.tapi saya tahap jemu kalau orang asyik komplen cara saya jaga anak saya.sekali dua saya anggap nasihat.kalau dah kerap saya anggap mereka nak kondem saya.hish.hasutan syaitan yang direjam sangat kan.

entahlah.emosi betul saya.berapa kali saya menangis sebab ni.menangis bila mulut-mulut banyak bagi komen.lagi sedih bila komen anak saya.hoih.macam mana pun anak saya,saya sayang sangat ok. baru dua bulan.dan nak suruh budak tu menirap.apa keje gila? dia lambat ke apa ke..please jangan compare anak saya dengan anak orang lain boleh?

satu lagi.ada yang komen saya dan suami lembut sangat dengan anak.maksud mereka, pegang anak penuh sopan santun.hoih sekali lagi.itu anak kami.bukan anak patung ok.patah riuk tulang dia korang nak tanggung keeeeee?

suka hati la saya nak lembut ke kasar ke.saya uruskan anak saya hari-hari.lagipun dia anak pertama saya.biasalah kalau saya nak lemah gemalai pun.anak kau terus kuat ke lepas diberanakkan???

marah nih.lama saya pendam.hari ni rasa nak luah.

lepas tu lagi bengang bila memandai lebih daripada saya.maksud saya memandai nak aturkan hidup anak saya lebih daripada saya.saya tau bila anak saya lapar.bila anak saya mengantuk.saya tau.saya bela dia.

lagi sakit hati bila terpaksa ikut arahan orang lain like..kasik dia puting so dia tak nangis nanti. arghhhhhhhhhhhh.benci benci.saya tak suka orang terlalu masuk campur hal hidup saya.

saya stress.

1 comment:

UMMI YL said...

kiki..selalunya ak menjawab je..:)

lama2 depa malas nak cakap..:)
mana boleh ikut ak ikut mana yang aku nak buat cara aku akau jawabkan je ikut kesesuaian..:)