atas

Friday 27 January 2012

:: False Alarm ::

hari yang ke-52

baru ada masa nak menaip blog.betapa bz menjadi seorang mak tatau nak cakap.haha.

Alhamdulillah. Emir Yusuf pelengkap dan penyeri hidup saya dan suami.sampai hari ni masih tak percaya aku ni seorang emak. bukan ape.macam cepat betul masa berlalu. macam baru semalam aku tengah sibuk-sibuk siapkan hal hal kawen aku dan suami..cepat kan masa berlalu..

'false alarm'

03.12.2011

pagi tu aku bangun macam biasa untuk solat subuh.masuk toilet dan terkejut tgk ade bleeding.terus bagitau suami. dengan suara nak menangis.motip sangat tetiba nak sedih sedih. sebenarnya aku adalah takut. aku macam belum ready padahal memang dah time pun.aku punya EDD kalo ikut kiraan period 4hb.tapi kalau ikut scan, 7hb.so kira dah timming la masa tu.serius rasa cuak gila.plus rasa epi pun ada. terus call mak.mak kat alor setar.terus mak cakap nak datang tapi aku tak kasik.sian pulak nak suruh mak datang.lagipun aku belum sakit ni.lepas tu terus mandi dan siap siap nak ke hospital.tapi bercinta gila nak ke hospital.dah la tak sakit lagi.malas aku kena seluk bila tak sakit ni.

tapi, around pukul 9 macam tu suami ajak pegi hospital jugak.takut ape-ape jadi kat baby.ye la.ni 1st untuk aku dan suami nak sambut baby.menang zero la pasal ni.aku pun stuju.siap siap semua.salam mak ngan apak mertua aku.maklumla.menantu hantu.kakaka.pastu terus zasss ke hospital sungai buloh.sebelum sampai hospital berenti kejap dekat tol hospital sungai buloh tu.aku singgah toilet.tengok ade lagi bleeding.terus bertambah cuak.sampai dewan bersalin register.pastu kena tukar pakai kain.dok kejap kena panggil masuk bilik CTG.dalam tu ada la sorang lagi tgh buat ctg.masa ni perasaan adalah bercampur baur.masih lagi dlm mode: aku tak percayaa..matikla.sampai bila nak percaya entah.rasa nak nangis pun ada.sebab takut.

lepas buat CTG tu diaorg suruh tunggu jap kat luar before doktor panggil untuk kena seluk.seram ok.nurse siap pesan suruh bukak panties.masa tu ada la dua tiga orang lagi bakal ibu tengah tunggu turn.ada yang tunggu nak masuk ward.ada yang macam aku.tapi tak ramai sangat masa tu.lama jugak la menunggu, baru nama aku dipanggil.masa ni berdebar jangan ucakap.tapi dalam mode redha dan teruja.takut jugak sebab selalu kan orang cakap sakit kena seluk.nak pulak aku masa ni takde sakit apa.mcm cari nahas je kan.tabah aje la..memang berserah.sambil mulut,hati tak putus baca doa Nabi Yunus.segala teknik pernafasan semua aku apply.teknik bernafas untuk relaks kan diri.ni aku belajar dari blog aishah .crdt utk aishah.thanks sebab buat entry yang sungguh bermanfaat.aku amalkan teknik ni sampai saat nak bersalin.memang berkesan dan kurangkan rasa sakit.sebab releks.dan tidak gelabah.ok.sambung balik.doktor suruh aku baring atas katil.sambil tanya aku lebih kurang itu ini.haa..masa CTG tu pun doktor asyik soal jawab.macam-macam soalan kot.mujur tak sakit.boleh jawab dengan tenang dan ramah tamah.ok,masa nak seluk tu doktor tu say sorry,nak seluk and mintak permission nak seluk.sungguh sopan santun dan gentleman.doktor lelaki tahu..cina.dan dia seluk tidak sakit.rasa sungguh berterima kasih sebab tak buat aku trauma.aku rasa tu doktor pakar.sebab pro semacam.

doktor kata baru nak ada bukaan.means takde bukaan lagi la.patut tak sakit.dan doktor kata aku boleh balik since baby semua ok.dan doktor scan perut aku.cakap semua dalam keadaan baik dan berat baby 3kg which is sesuai dgn ketinggian aku.doktor tanya umah kat mana.since dekat dia kata,better aku balik.dan advise suruh datang kalau pecah air ketuban.dia kata bleeding ni ok.tak bahaya sebab laluan tengah terbuka.lepas seluk tu memang kuar darah lagi banyak la.ketul-ketul lagi.lepas dapat surah discharge, terus dapatkan suami yang setia tunggu kat luar.dengan rasa sedikit hampa, aku ajak suami balik.hampa sebab aku ingat baby dan nak keluar.hoho..

dalam keta aku dan suami gelak gelak sebab false alarm ni.siap buat lawak bodo.maklumla kan.tengah tak sakit... 

No comments: