atas

Wednesday 16 November 2011

:: perihal aku ::

ade ke orang baca blog aku ni? ah.peduli.

matikla awal pembuka bicara dah nak emosi.ahaha.

Alhamdulillah.sudah masuk 37 minggu. baki 3 minggu yang penuh mendebarkan.berdebar sebab rasa belum cukup ilmu nak masuk labor room.hari-hari berdoa, semoga dipermudahkan la proses melahirkan anak nanti. serius berdebor rasanya.

banyak kisah nak update. tapi itu la.asal ngadap laptop, aku sibuk intai blog orang.sudahnya aku malas pulak nak menaip.takde idea. padahal masa tengah mandi, tengah layan blues, tengah masak..ada aje modal aku nak buat entry blog. 

aku bersyukur, walaupun banyak dugaan kesihatan untuk pregnancy ni, aku tetap kuat. berkat doa suami, dan mak ayah dan mertua. bersyukur sangat. dah la kadang-kadang emosi terganggu hebat. mujur dapat suami jenis cool. penguat semangat. dapatla aku menumpang bahu. kongsi kekuatan. kalau aku sorang, tatau nak cakap. cuba kuatkan semangat. fikir positive. tapi sebagai perempuan dan mengandung pulak, emosi aku jangan cakap la.mudah betul tercalar.

awal pregnancy, aku risau sebab berat badan tak naik. aku tak risau. tapi bila nurse komen, aku jadi risau. risaukan anak yang lebih. betul ke aku pregnant? masa tu emosi cepat tersentuh. takut betul kalau baby ade problem. lepas tu, aku mula terima hakikat, lepas doktor sahkan aku takde masalah apa. biasalah, perjalanan setiap orang kan tak sama. ni la padahnya bila suka sangat baca blog, pastu terkesan bila orang lain cerita perihal pregnancy diaorg dan aku pulak mengalami simptom yang tak sama. rasa alien ok.

lepas masalah berat tak naik, nurse kecoh bp aku pulak naik. terpaksa amik bp setiap 2 hari sekali. sebab malas nak pegi klinik, suami belikan aku benda alah check bp.haa..amik la bp sampai lebam.akhirnya doktor sahkan aku takde masalah.normal la kekadang bp naik sikit. sebabnya kadang-kadang sampai klinik tak sempat rehat terus nama kena panggil.atau, aku berada dalam keadaan nebes atau susah hati.jadi tekanan darah tu naik la sikit.overall, aku sihat.alhamdulillah.

abis masalah bp, muncul pulak masalah hb.pertengahan pregnancy, hb aku makin low.daripada 12, drop ke 10, 9 dan akhirnya tinggal 8.2. maka terus di rujuk ke hospital sungai buloh.nak sedapkan cerita, awal pregnancy, nurse detect aku ada thyroid. refer doktor kat KK, amik darah, test dan aku adalah normal. so cerita thyroid berakhir kat situ,.tapi bila hb aku terus rendah, dan berat tamau naik sangat, doktor kat KK tu suruh aku check thyroid lagi sekali. tu yang sampai kena rujuk pakar. sedih gila masa nih. rasa alien lagi sekali. dengan risau pasal thyroid, anemia. semua buat aku runsing. tangan pun dah lebam sebab asyik kena cucuk amik darah. 

mujur suami pandai kontrol keadaan. dia cuba bagi aku lupa masalah tu. sebab aku ni kalau biar duduk sorang-sorang, memang mula la buat drama.banyak berfikir. yang negative pulak tu. iyelah. dah hati runsing kan. suami bawak aku jalan-jalan. sanggup drive malam-malam ke kuala selangor. nak cari kerang bakar. padahal aje je area dekat rumah. dia tahu aku suka naik keta amik angin. cari kerang tu alasan kedua. makan kerang sebab nak tambah darah katanya.

lepas seminggu berdebar tanpa sebab, rabu minggu lepas aku dan suami ke hospital sekali lagi. nak tau result darah. dan alhamdulillah, aku disahkan normal. thyroid tu tahap pertengahan.lepas bersalin baru sambung treatment. pastu anemia pun dah ok. hb aku dah naik jadi 10.5. walaupun masih low, tapi okla.daripada 8.2 tu kan. ni berkat kerang kasih sayang agaknya.

sekarang aku sedang menunggu hari. plan asal nak balik bersalin kat langkawi.dah bertukar-tukar.kejap sana.kejap sini.kejap sana balik.last sekali, aku redha aje la.sebabnya, aku boleh balik langkawi lepas 30hb ni.dah la due aku 4hb.dec. sangat tak sesuai nak travel bila aku tengah sarat ni. 4 hari lagi nak due tu.walaupun sekarang rasa sihat, ada masanya aku letih gila.tahap sampai ketar tangan. doktor kata tu pasal thyroid. aku sekarang banyak makan kurma la.nak kuatkan badan dan tambah tenaga.

doakan aku dan baby selamat ye.

2 comments:

Aishah Rahim said...

Haaaa sama je kita ni menunggu hari. Takut tak? Takut tak?

Kita pon takut walau sudah 3 kali masuk labor room. Kata orang, setiap anak pengalamannya berbeza.

Wish you good luck! Take care tau?

saidatulbadru said...

tq aishah.

take care utk awak jugak.good luck utk kita.kekek